Filmjölksbröd med lingon.

Ska ge er receptet på bröden som jag bakade tidigare ikväll.
Som ni vet bakar jag väldigt mycket filmmjölkslimpor. Bröd som är enkla att göra och som är väldigt goda. I och med att jag och Robin inte köper färdigtbröd längre är det ett otroligt bra då det håller sin saftighet länge och går bra att ha i frysen.

Det här brödet går lite snabbare än mina vanliga standardlimpor som tar 1,5-2tim i ugnen. Detta tar endast en timme.

Detta behöver ni för två sycken limpor:

  • 1dl Krossat Vete
  • 2dl Havregryn(gärna berikade, blir bättre fiberinnehåll i brödet då)
  • 6dl Grahamsmjöl
  • 10dl Vetemjöl
  • 4tsk Bikarbonat
  • 2tsk Salt
  • 8dl Naturell yoghurt eller filmjölk
  • 1,5dl Mörk sirap
  • 1dl lingonsylt( eller 1 dl rårörda lingon ifall man vill minska på de onödiga tillsatserna som man måste ha i köpt lingonsylt för att den ska hålla sig bra länge.)
Så här gör ni:
  1. Sätt på ugnen på 200grader.
  2. Smörj två stycken 1,5liters brödformar.
  3. Blanda alla torra ingredienser i en stor bunke.
  4. Blanda Filmjölk, sylt och sirapen i en annan bunke.
  5. Häll sedan över filmjölkblandningen i den bunke som innehåller de torra ingredienserna.
  6. Blanda ordentligt tills allt är en bra smet.
  7. Klicka sedan ner smeten jämt i de två brödformar som du tidigare smort.
  8. Sätt in bröden i ugnen, långt ner.
  9. Låt dem stå där i 55-60min.
  10. Sedan mår bröden bäst av att vila över natten innan du skär i dem, som alla filmjölksbröd.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0