Vegetariska boktips!

Jag vet att många kanske vill börja äta vegetariskt men tycker det är svårt att veta hur man bör komponera sin måltid.
Det är absolut inte så svårt som många tror, men visst måste man ha en del koll på vilka näringsämnen som saknas i de vegetariska alternativen och hur man då på bästa sätt gör för att få i sig dessa.

Jag har lärt mig otroligt mycket av att läsa i olika kokböcker. Sen är det klart att jag har lärt mig mycket i skolan och det är väl en självklarhet. Men har man inte möjlighet till detta kan jag tipsa er om att läsa i olika vegetariska kokböcker eller i så kallade "hälso-kokböcker" de brukar ge otroligt bra tips och råd.

Tänkte faktiskt tipsa er om två böcker som jag har stående i min bokhylla här hemma, böcker som kokböcker men med en stor faktadel i.
Vill man inte köpa böckerna kan man kanske försöka låna av bekanta som har dem eller höra med sitt bibliotek.


Den vegetariska kokboken, fick jag och Robin av hans föräldrar i jul och den är toppenbra. Över 50sidor fakta av olika slag. Konkreta råd och tps innehåller den också.
Kostar mellan 150-200kr skulle jag tippa på(men det är bara gissningar)

Mat för liv och lust är en kokbok som inte bara är en vegetarisk kokbok utan innehåller även andra lite nyttigare alternativ. Är skriven av två dietister som verkligen kan sina kostråd. Här finns över 100sidor med fakta. Står mycket om hur man bör lägga upp sin kost om man har speciellt behov av olika slag.

Själv har jag bara ägt boken i tre veckor då jag köpte den för endast 99kr på bokrean. Ett riktigt kap måste jag säga. Kostade i vanliga fall 179kr. Men det är den värd.

Hoppas ni fick lite inspiration nu, för ni vet väl att variationen är oändlig om man bara äter vegetariskt ett fåtal dagar i veckan. Dessutom kommer det bli billigare än att äta kött alla dagar i veckan.

Kommentarer
Postat av: Maja

Haha :) Jaa, det hade det! När kan du då, när är du i kstad?

2010-03-24 @ 18:05:18
URL: http://majalinnea.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0