Svampsoppa

Här kommer ett snabbt och enkelt middagstips, nämligen en hederlig svamsoppa.
Jag och Robin gjorde denna delikatess igår och ojojoj vad den var god. Sitter just nu och mumsar i mig resterna från igår, för idag är den nästan ännu lite godare.

Men jag ska ju även förklara för er hur ni gör och inte bara fresta er så här är receptet.

Ni behöver:
  • 1liter färsk svamp eller 4dl fryst svamp.
  • 1 gul lök
  • 8 dl Vatten
  • 2 buljongtäringar
  • 2msk Vetemjöl eller Maizena.
  • 2 dl Matlagningsgrädde ( eller vanlig grädde för rundare och fylligare smak)
  • Salt och Peppar samt lite hackad persilja ( fryst persilja går bra märkte vi)
  • En klick smör

Gör så här:
  • Skiva svampen och hacka löken
  • Fräs sedan detta i smöret i en gryta.
  • Häll i vattnet och buljongtärningarna.
  • Låt detta sedan koka under lock i ca 10 minuter
  • Under tiden så kan man röra ut mjölet med grädden till en fin redning.
  • Häll den i soppa och koka ytterligare 5min ( detta för att soppan ska koka ihop samt att man ska slippa en ev mjölsmak.)
  • Tillsätt kryddorna!
Vi hade egenbakade morotsbullar till och drack varsitt glas mjölk till för det är ett enkelt sätt att få i sig protein och även lite fett.
Men kan även ha en råkost sallad till i form av rivna morötter och vitkål, det hade jag nu ikväll och det passade bra ihop.

Lycka till Vänner.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0