Ost!

Kommer ni ihåg mjölkinlägget jag skrev för ett par veckor senare?
Nu tänkte jag fortsätta spinna på samma spår nämligen på Ost och ostens betydelse i vår kost och hur det kan påerka år kropp, både positivt och negativt!






Jag nämnde förra gången att mjölk innehåller 18 av de 22 näringsämnen som vi dagligen behöver. Det samma gäller ost då den är baserad på mjölk.

Tycker man inte om mjölk vilket jag vet att det finns en del som inte gör är det viktigt att man istället för i sig andra mejeriaror så som yoghurt, fil eller ost.

För att tillverka ett kilo hårdost krävs det 10-12 liter färskmjölk.
Ost innehåller mycket protein och det innehåller alla essentiella aminosyror som i behöver, alltså är proteinet i ost fullvärdigt.

Det man ska tänka på när man äter ost är att ost innehåller väldigt olika fetthalt. För visst är det lätt att man drar på mer än en skiva ost per macka? Det är helt okej, men det gäller att inte överkonsumera.
För att hjälpa er på traven över hur mycket ni kan äta ska jag nu repetera hur mycket fett vi bör äta per dag.

För en kvinna är ca 70g fett per dag lagom, har man högre energiförbrukning vilket man har när man tränar behöver man upptill 75-80g per dag.
Män behöver i genomsnitt 90 g fett per dag, men även där skiftar behovet efter ens energibehov.

Men okej nu vet ni det men säger det er hur mycket ost ni egentligen bör äta per dag? Nej ni vet ju inte det och det är inte konstigt, men nu ska jag berätta det för er.
Det är nämligen så att man har studerat hur mycket fett det finns per ostskiva, och då med olika fetthalter.

Så här ser resultatet ut:
1 skiva ost väger 12g:
1 skiva ost med 5% fetthalt ger 0.6g fett.
1 skiva ost med 10% fetthalt ger 1.2 g fett.
1 skiva ost med 17% fetthalt ger 2.0g fett.
1 skiva ost med 28% fetthalt ger 3.4 g fett.
1 skiva ost med 31% fetthalt ger 3.7g fett.

Det jag dock inte kan tala om det är hur många skivor man ska äta per dag och av vilken sorts ost. För ett sådant generellt svar finns inte. Det man kan tänka över är hur mycket fett äter jag under en hel dag? Hur många skivor kan jag ta på just den här mackan? Man kan ju även tänka på att om man tar 2skivor av den 17% osten ger det nästan lika mycket fett som en skiva ost av den med 31% fetthalt.
Så det är hela tiden en faktor som man får tänka över.


En annan sak som är bra är att även om man är laktosintolerant kan man äta all sorts hårdost som är lagrad mer än 6månader( alla hårdostar). Ost kan därför vara en viktigt komponent i en laktosintolerant kostsammansättning för att få in någon form av mejeriprodukter.

Men ost är även bra för något helt annat som man vanligtvis inte tänker på, nämligen för att förebygga karies!
Ost ser nämligen till att pH värdet inte sänks för mycket efter en måltid och vid högre pH värde i munnen trivs inte karies.
Ostätning leder till ökad salivproduktion vilket gör att tänderna hålls rena. Det ger näring och stärker våra tänder. Ost skyddar även rotytorna på främst äldre människor tänder och gör att tänderna hålls på plats bättre.


Det finns mycket att säga om ost man jag hoppas att jag har fått med det viktigaste, undrar ni över något är det bara att fråga så lovar jag att göra mitt bästa för att svara!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0