Kan bönor bidra till något mer än en gasig mage?

Bönor är mycket omtalat och det blir mer och mer aktuellt i dessa dagar då vi uppmanas att dra ner på vår köttkonsumtion. Om man nu ska dra ner på köttkonsumtionen är det väldigt viktigt att man ersätter denna proteinkälla mot en eller flera andra proteinkällor, det är här våra kära baljväxter kommer in i bilden.

Baljväxter är livsmedel så som vita bönor, bruna bönor, kidney bönor, linser, gula ärter, kikärter, mungbönor, bondbönor etc. Det finns en hel uppsjö av baljväxter och man kan bara välja och vraka i dessa goda proteinkällor.

Jag ska nu försöka dra lite för och nackdelar med att äta baljväxter. Många säger att man inte vill och tycker om bönor och andra liknande produkter för att de kan tex ge gaser i magen, men frågan är om detta är hela saningen, jag tror att många inte äter bajlväxter på grund av okunnighet och tveksamhet. Och jag klandrar inte någon för precis likadan var jag innan jag flyttade hit. Jag var tveksam för jag tyckte in om konsistensen och jag tyckte även att det var svårt att få ihop baljväxterna med andra livsmedel.
Men så fort jag ger våra fina baljväxter en chans hittar jag nu väldigt många möjligheter och flera goda rcept som baljväxterna utger en bas i.

Så varför bör vi äta baljväxter? Jo det ska jag komma till nu när jag ska dra lite för och nackdelar, för det finns alltid en baksida av det goda.

Fördelar:

  • Baljväxter är nyttigt då det har en hög halt av protein med en god kvalite.
  • De innehåller gott om kolhydrater samtidigt som de har lågt GI-värde. Alltså de påverkar blodsockervärdet långsamt och det är bra för det ger oss energi för en längre tid.
  • Fettsnåla (förutom Jordnötter och Sojbönor som innehåller mycket fett) Stora delar av fettet i baljväxterna är omättat.
  • Innehåller mycket Mineraler och kostfibrer, framförallt lösliga kostfibrer som är bra för vår tarm. Lösliga kostfibrer ökar nämligen vår avföringsmängd vilket är bra för då får tarmen jobba hårt och då mår den som bäst av.
  • Baljväxter är överlag billigt, speciellt om man köper den torkade varianten och undviker konservererna.
  • Miljövänligt då de är energisnåla i sin framställning och då jämför jag mest med kött som ni redan vet kräver 8kg spannmål per kilo kött. Det som är sämst att köpa ur miljösypunkt är att köpa produkterna som finns på konserv. Detta för att de kräver fabriksjobb och då sker större CO2 utsläpp som man lätt kan undvika.
Nackdelar:
  • Proteinet som finns i Baljväxter är inte fullvärdigt. Ett fullvärdigt protein är då varje gram rent protein innehåller en del av alla de nio essentiella aminosyror vi behöver dagligen. Detta förekommer alltså inte i bajlväxter från skillnad till alla animaliska produkter. Men detta kan man lösa på enkla sätt och jag ska tipsa om två sätt att göra det på. Antingen kan man kombinera bajlväxter med olika ceralier (Bröd, mjöl,pasta etc.) då de livsmedlena innehåller olika sorters aminosyror i sin proteindel och tillsammans så har de alla aminosyrorna man behöver. Eller så kan man vara nogrann med att dricka mjölk och ost till en måltid eller någon annan gång per dygnet. För som jag sa ovan så är att animaliska livsmedel fullfärdiga men bara för det måste man inte äta kött om man inte vill.
  • Många kan tycka det är bökigt att tillaga bönor och ärter. Visste det kan vara bökigt men det behöver inte vara det. För antingen så kan man köpa färdigkokt vara på konserv även om det inte är det bästa miljöalternativet eller så kan man göra det jag säjlv föredrar. Vi har nämligen börjat göra så att vi köper torkade produkter (är billigast) och sen när man kommer hem (eller när man har tid) så blötlägger man livsmedlena i ca ett dygn eller i ett par timmar minst 8tim. Sen kokar man dem i omgångar beroende på hur mycket man har köpt och sen fryser man in dem i portionsstorlekar. På detta sätt kan man enkelt tillaga baljväxter när som utan att behöva göra något dygnet innan. Man förlorar inte näring genom att göra på detta sätt.
  • Behöver ibland importeras från andra länder och det är inte det bästa alternativet, men då kan man alltid välja svenska produkter så som bruna bönor, ärter etc.
  • Många upplever en viss gasighet av att äta baljväxter . Detta beror på att de innehåller en beståndsdel som kallas Oligosackarid med en speciellt Kemisk bindning(alfa-1,6bindning för er som är insatta). För att enkelt förklara det kan man säga att det är ett kolhydratsämne som människan saknar matspjälkningssystem för och därför bildas det gaser i tarmen. Men som mycket annat går det att lindra besvären med enkla medel. En viktig sak är att man blötlägger livsmedlet ordentligt i vatten många timmar innan kokning för då urlakas dessa ämnen. När man sen ska koka bönorna eller vad det kan vara är det viktigt att man då bytar vatten för att inte få med de ämnena. Sen kan man även Grodda baljväxterna vilket man gör industriellt och då plockas skalet bort och då försvinner dessa ämnen.
Så blötlägg och koka bajlväxterna noga så minskar risken för gasbildning aseärt. Sen finns det även forskning som visar att äter man baljväxter ofta kan tarmen vänja sig och besvären minskar.
Själv har jag inga problem alls med gasbildning och inte Robin heller, vilket vi är väldigt tacksamma för. Det är också ett bevis på att magen kan vänja sig för många av er läsare vet ju själv vilka magproblem jag har haft en gång i tiden.


Sammanfattningsvis kan jag säga att baljväxter är bra, det är ett nyttigt alternativ och det är nyttigt både för dig som person, för hela vårt klimat och för våra kära plånbok.

Har ni idetorka kan jag alltid tipsa som goda recept som är baserade på Baljväxter. ni kan även klicka på kategorin "MAT och BAK" så lär ni hitta en hel del.
Det vi brukar göra med baljväxter är tex: Linssoppa, Biffar ( med linser eller kikärter), grytor av både kikärter och bönor, bönsallad och tillbehör så som Hummus.

Det kommer snart ett recept på en god Bönsallad som jag gjorde i skolan idag och den vill jag gärna dela med mig för den är väldigt god.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0