Info från en rolig föreläsning om mjölk.

Igår hade vi en gästföreläsning om Mjölkprodukter. Det var två damer från Mjölkfrämjandet som var hos oss och informerade oss om forskning på mjölkprodukter och lite mer om deras arbete och så vidare.

Det var en väldigt givande föreläsning(precis som allt annat) och äntligen fick jag belägg för det jag hela tiden har trött nämligen att mjölk är jättenyttigt.
Med tanke på detta tänkte jag nu dela med mig lite av den informationen jag fick igår.

Svenska Livsmedelsverket har gått ut med rekommndationerna om ett intag å 5dl mjölkprodukter per dag. Men mjölkprodukter räknas mjlök, fil yoghurt, gräddfil, creme fraiche , ost och så vidare.
För att veta hur mycket ost man bör äta per dag i fall man inte dricker mjölk tex kan jag ju säga att 1dl mjölk är det samma som en och en halv skiva ost. Om man ser det ur Kalcium-intaget.

Det finns 22näringsämen och mjölkinnehåller 18stycken av dem, och med det så är det ett av de livsmedel som är näringstätast.
Det fyra närningsämnen som inte finns i mjölk är Koppas C-vitamin, E vitamin och Järn.

Men om man dricker den rekommenderade mängden så får man följande:
  • 75% av ens Kalciumbehov.
  • 27% av ens D-vitamin behov.
  • 50% av ens Jodbehov
  • 100% av ens Vitamin b12 behov.
Vet ni hur mycket mjölk vi svenskar dricker om året?
jo i genomsnitt så dricker vi 102,5 liter möjlk. Med de siffrorna är Sverige det fjärde mest mjölkdrickande landet i sverige.
Finland ligger på första plats och direkt efter det kommer Australien.

Kan sedan tillägga att näringsinnehållet i mjölk är alltid detsamma, oavsett fetthalt.
Men D och A vitamin finns det mer utav i all mjölk under 3% fetthalt.

Och nu tänker jag spräcka myten om att man blir tjock av mjölk, för det är helt fel.
För det är så här att vi kvinnor behöver kan äta ca 70g fett per dag för att inte överstiga rekommendationerna, men siffrorna varierar så klart utefter hur stort kaloribehov man har. Som jag behöver mer än de där 70g med tanke på att jag tränar en del.
Män kan få i sig ca 90g fett per dag.
Med dessa förkunskaper så kan jag berätta att 5 dl mjölk innehåller 7.5g fett om det är mellanmjölk, är det lättmjölk så får man i sig 2.5g fett.
Det är alltså inte alls så mycket fett man får i sig med tanke på vad vi behöver för mängder.

Enligt kostundersökningar som Livsmedelsverket har gjort har det visat sig att fettintaget som kommer från mjölkprodukter utgör bara 6% av vårt dagligt intag av fett. Kakor,snacks och godis står för den största delen.

Men då tänker ni kanske att mjölkfettet är inget bra fett för det är mättat och det är ju inte bra. Jag tänkte också precis så direkt när jag fick reda på fettsiffrorna, för jag var också kritiskt.
Men det är så här att mjölk innehåller mer än bara mättat fett, det innehåller även enkelt- och fleromättat fett. Det mättade fettet är det i och för sig mest av men man ska inte alltid stirra sig blind på det för kollar man på fettkvaliten på mjölkens mättade fetter är det bra fetter. Det innehåller korta fettsyror och de som är så pass korst bryts ändå ner i kroppen precis som kolhydrater.
visst finns det 3 mättade fettsyror som verkligen fungerar som en fettsyror i kroppen nedbrytning men det är dock mycket mindre än om man trodde att allt mättat fett var farligt.

Förstår att detta låter krångligt men så är det.

Mer info om mjölk och mjölkprodukter finns det på Mjölk främjandets hemsida.

Sen har jag fått en hel del info om ost också men det får vi ta en annan gång för nu är det högtid för mig att sova.

Som avslutningsord kan jag citera vår föreläsare från förra veckan då vi pratade om potatis då sa hon så här: "Hade vi levt på bara potatis och mjölk hade vi klarat oss bra"
Det bevisar hur näringstäta och bra två av våra svenska stoltheter är.


Kommentarer
Postat av: Maja

intressant, faktiskt! jag dricker ju inte mjölk, men det är för att jag inte gillar smaken. skulle va kul om du skrev något litet om ost, man har ju fått för sig att man bara blir tjock och får finnar av ost. och om det finns olika sorter som är bättre än andra osv...

tack förresten för det utförliga svaret på isterbandsfrågan ;) har inte haft tid o svara men aa... du är helt fantastiskt lotta. kramkram på dig

2010-03-08 @ 18:23:27
URL: http://majalinnea.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0