Bakningsplugg.

Har precis svarat på 14kluriga bakningsfrågor som ska vara besvarade tills imorgon då vi förutom duggan har bakning på schemat.
Kom för en stund på mig själv med att sitta och le under tiden jag skrev. Jag tycker att detta vi läser nu är så kul så att behöva sitta hemma och läsa och besvara frågor är inte ens ansträngande utan bara intressant och lärorikt. Suger verkligen åt mig all fakta som folk vill spränga in i våra huvuden, inte konstigt att jag går på högvarv för tillfället.

Skrev nyss ner allt om alla olika skållningstekniker man kan använda sig utav när man bakar bröd och hur man sätter en surdeg är också något jag teoretiskt nu har kunskaper om.
Visste ni att man kan få olika egenskaper på sitt bröd beroende på om man har kokande vatten eller bara åttiogradigt vatten när man bakar?
Jag själv tycker det är ascoolt, men jag är ju en nörd på området det vet jag.

För er som inte vet vad skålla är så är det en bakningsmetod man kan använda sig utav då man bakar fullkornsbröd för att höja mineralintaget.
Det man gör då är att man tar en del av fullkornsmjölet och häller på het vatten ett dygn innan och sedan får det stå tills dagen efter då man tillsätter resten av produkterna.
Jag har skållat mitt mjöl i skolan idag med tanke på att jag ska baka av det imorgon, ska bli kul att så hur det blir. Hoppas att jag lyckas med det.

Nu måste jag dock slita mig från böckerna och från datorn för nu blir det till att göra mat och byta om osv, för om en timme ska jag vara på gymmet för stepträning, Bodybalance och sen step med stepklassen.
Håll tummarna för mig ikväll.


Jag och favoritboken! Här står allt som man behöver veta angående livsmedel, aphäftig bok.
Ni skulle bara ana vilket kemiskt språk som boken är skriven på, och nöjd är jag som förstår alla dessa vetenskapliga termer.

Hade
för övrigt en gästföreläsning idag om mjölk och lite annat smått och gott.
Har äntligen fått ännu fler belägg för att mjölk är nyttigt för oss och inte farligt, dessa tänker jag dela med mig av till er då jag får tid för det, håll ut!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0