Surdegsbok

Sen jag flyttade till Umeå har jag verkligen varit duktig på det här med att baka och stå i tycker jag. Jag tycker det är så himla kul att få göra saker själv i köket och intresset har funnits där länge även om situationen under gymnasiet (inneboendet) gjorde att det blev svårare att få baka.

Sen vi flyttade in i lägenheten och fick vårt egna kök med våra egna redskap, bunkar och kastruller har jag verkligen blivit motiverad till att spendera mer och mer tid i just köket.

Att baka bröd är något som är väldigt avkopplande för mig och resultatet brukar bli SÅ gott. Sen är det väldigt hemtrevligt också att få baka sitt egna bröd, lägenheten och hela trappuppgången doftar underbart då man bakar bröd eller bullar av olika slag.

Man vill ju alltid utmana sig själv och de senaste månaderna har jag försökt bli bättre på det här med surdegsbakning. Surdegsbröd är ju bland det ljuvligaste som finns och nu efter att ha läst om alla positiva effekter en surdeg har rent näringsmässigt blir man ju bara mer taggad till att få sätta igång med de där degarna.
När jag var hos Anne förra lärdagen på personalfest hade hon gjort en jättegott surdegsbröd, ett bröd som man hade kunnat äta hur mycket som helst av.
Hon visade mig en bok som hon alltid utgick ifrån, en bok som hade lärt henne allt om surdegar.
Så när jag stötte på boken inne i stan idag kunde jag inte låta bli, boken blev min och jag är nu helt överlycklig!
Har redan läst en del i den och har redan börjat på en ny surdeg som beräknas vara klar nästa torsdag, om 6 dagar alltså.
Helt galet egentligen, men visst är det coolt!

Lovar att återkomma om resultatet.
Så här ser boken ut!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0