Rabarberkräm

Hej!

Idag har jag jobbat, och idag var det verkligen jättekul på jobbet! min arbetsplats är Kanon.

När jag kom hem så fixade jag iordning ett mellanmål som jag åt framför fotbollsmatchen som går på tv.
Sen efter det fick jag ett otroligt baksug, ni vet ett sådant ryck jag kan få ibland.

Tog av det jag hade hemma och slängde ihop både en rabarberkräm och ett par kanelsnittar.

Rabarberkräm har jag goda minnen ifrån. Min farmor brukar nämligen göra det av sina rabarber som hon har i trädgården. När vi var där som yngre fick vi ofta rabarberkräm med kall mjölk till efterrätt. Rabarberkräm är därför för mig förknippat med sommar och farmor och farfars uterum där vi alltid åt på somrarna.

Idag var det första gången jag gjorde det här hemma då jag hade ett par rabarberstänger i kylskåpet.
Följde ett recept från Vår kokbok som var väldigt enkelt.
Dock så minskade jag den angivna sockerhalten då jag personligen gillar att det är lite surt.

Än så länge har jag inte smakat på krämen utan väntar med det tills jag kommer hem från träningen som börjar om en timme.


Till 4-5personer:
  • 500 g Rabarber
  • 4 dl Vatten
  • 2 dl Socker
  • 2 msk Potatismjöl plus ½dl vatten
Gör så här:
Skölj av rabarber och skiva den i tunna skivor.
Koka sedan upp vatten och socker tillsammans. Därefter, häll ner rabarbern och låt alltsammans koka i ca 3-4 min under lock så att rabarbern blir mjuk.
Ställ sedan bort kastrullen från platten medan du blandar potatismjölet i vattnet. Häll sedan ner det i kastrullen i en tunn stråle samtidigt som du rör.
Värm sedan på krämen igen tills en styck bubbla har visat sig. Då är krämen klar och färdig att avnjutas.

Perfekt efterrätt. Tar inte mer än 10-15min!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0