Morotsbullar

Morotsbullar är ett par bullar som blir väldigt saftiga och som går alldeles utmärkt att frysa. För visst är det lyxigt att komma hem och så finns det bullar i frysen som man snabbt kan tina och bara bre lite smör på?
För mig är det ialla fall lyx.

Här är Receptet:
Ingredienser:
  • 25g Jäst
  • 5 dl Vatten
  • 50 g Smör ( ska vara rumstemp.)
  • 2 tsk salt
  • 2 msk flytande honung
  • 2 morötter, rivna
  • 1 dl Linfrön
  • 5 dl Rågsikt
  • 9 dl Vetemjöl
Gör så här:
Rör ut jästen med ljummet vatten i en bunke. Tillsätt övriga ingredienser och arbeta degen tills den är smidig, dett tar ca 7-10min.  Låt sedan degen jäsa i minst en timme. När jag gör dessa bullar låter jag degen få jäsa i minst två timmar, då brukar den kännas bra. Men det räcker även med en timme i fall man vill göra det snabbare, men ur näringssynpunkt är det alltid bra att låta degen jäsa länge.
Ta upp degen ur bunken och knåda den på ett lätt mjölat område.  Dela biten i ca 20 bitar ( har degen jäst länge kan du dela den i fler delar och ändå få lika fin bullar). Pensla bullarna med vatten och vänd dem i solrosfrön. Lägg dem på en mjölad plåt eller en plåt med bakplåtspapper.
Låt sedan bullarna få jäsa i ca 30 min innan du gräddar en plåt åt gången i mitten av ugnen på 225grader.
Grädda i ca 10-15 min, beroende på hur stora bullarna är.
Låt bullarna sedan svalna på en handduk eller ett galler.

Lycka till



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0