Mer stök från Köket!

Nu har jag nya projekt på gång i köket.
Minns ni att jag skrev om min nya surdegsbok och att jag satt en surdeg i fredags?
Jag har i alla fall fortsatt på den nu, eller jag har hållt på ett par dagar men idag började jag med själv degberedningen.

Jag hoppas nämligen på att surdegsgrunden var redo att användas, även om det såg lite sisådär ut.
Det jag gjorde var att jag tog ca en deciliter av grunden och sen tillsatte jag mer vatten och olika mjölksorter, sen ska nu detta stå över natten. Imorgonbittit ska jag då gå upp tidigt för att hinna slänga i mer mjöl och honung i för sen ska nämligen den degen få jäsa i ca fem timmar och det passar ju bra då jag är på jobbet i lite mer än 6timmar.

Är dock osäker på om jag lyckas. Anne som också har boken säger att man får öva ett par gånger innan man lyckas. Det är just grunden som man måste få bra, blir den bra en gång så är man i hamn. För den degen matar man sen efter varje gång man har tagit utav den och sen får den leva sitt egna liv i kylskåpet, smidigt va?
Så lyckas jag inte tar jag nya tag och försöker igen helt enkelt.

För  jag ska lyckas, i slutet på sommaren är mitt mål att kunna servera ett gott surdegsbröd!


Min rågsurdegsgrund som jag hoppas kommer ge mig många finfina bröd!


Här är det första steget gjort i degberedningen, har nu plastat bunken och så ska det få stå ute så över natten.

Kommentarer
Postat av: jossan svägerskan

Ok, kunde inte kommentera på de andra. Men vad söt DU är lotta! Ja, om vi inte haft alla dessa mil mellan oss så hade vi lätt träffats ofta! Vi har båda cravings för mat, så det skulle nog aldrig vara tyst iaf. Jag älskar din blogg med alla dina recept! Morotsbullarna är SÅ goda! Det är kul att läsa din blogg för du har alltid sådan energi! påminner mig om när jag var lika ung som dig :) då energin flödade i mängder. vet inte riktigt vart min tog vägen ;)



Stor kram!

2010-06-23 @ 14:27:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0