Förberedelser i köket och lördagsmys

Hej på er!
Efter en dag i soffan/sängen med en härlig deckare har jag verkligen fått vila upp mig efter arbetsveckan.
Det har faktiskt varit helt ok att inte göra någonting på hela dagen.
Men nu ikväll har det ändå börjat klia i fingrarna på mig. Därför gick jag ut i köket och började hålla på med ett par nya surdegsbröd som beräknas vara klara i morgon kväll.

Denna gång ska jag baka två stycken formbröd med solrosfrön och russin i.
Jag förberedde därför dessa bröd genom att blanda min surdegsgrund tillsammans med rågmjöl och vatten. Sen skållade jag även rågkross tillsammans med vatten som sedan ska blandas i degen imorgonbitti.

Fick använda alla mina bunkar för att allt skulle få plats.


Skållning och degbörberedelser

Jag matade även min surdegsgrund istället för att behöva göra en ny om ca en vecka. När jag ändå fyllde på den med en massa mjöl och vatten så passade jag på att göra en etesurdegsgrund också. En grund som man använder när man gör de ljusare bröden. Passade på att göra det nu när man använder lite av rågsurdegsgrunden för att få fart på den.


Tänker skriva ett inlägg här senare om hur det funkar med alla de där grunderna jag pratar om och hur ni gör dem. För jag kommer säkert lägga upp ett eller annat recept på surdegsbröden jag bakar och då kan det vara bra att skriva redan nu om hur ni gör grunderna.

Till vänster: min vetesurdegsgrund, till höger: min rågsurdegsgrund

Men nu ska jag hålla lördagskväll genom att läsa i surdegsboken, en tidning på topp hälsa och den senaste buffé tidningen.
Var nere i affären innan för att handla lösgodis till kvällen, men kom på att jag inte alls var sugen på godis så istället gick jagtill fruktavdelningen. Där hittade jag både ananas och röda vindruvor på extra pris. Det blev taget och mitt samvete mår nu genast mycket bättre än om jag hade proppat i mig lösgodiset. För visst är frukt så mycket fräshare är ett gäng godisbitar?!
Hälsosamt är det också.

Har även ett mörkt choklad hemma, skönt att det varar länge för tänk att jag har kunnat ha choklad kvar i snart en vecka nu.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0