Syrligt Lantbröd

I Helgen var det återigen dags för mig att baka ett härligt surdegsbröd efter att ha matat min lilla surdegsgrund hela förra veckan.

Här är receptet på ett urgott bröd som är lite surare än de andra bröden jag har bakat innan men det ger bara extra karaktär till brödet.

Receptet ger 3 stycken bröd.

Dag 1 Kväll:
150 g (1½ dl ) rågsurdegsgrund
425 g (4½ dl ) Ljummet vatten
300 g (5dl ) Vetemjöl Special

Blanda surdegsgrund, mjöl och vatten i en bunke. Täck bunken med plastfolie och låt stå på ett varmt ställe över natten.

Se så bubblande degen är efter en natts jäsning.

Dag 2 Morgon:
200g ( 2dl) Vatten
500g (8dl) Vetemjöl special
20 g (1 msk) Salt

Blanda samman alla ingredienser utom saltet och blanda 8 minuter i en degblandare, eller 10 minuter för hand.
Tillsätt saltet och blanda sedan i ytterligare 2 min. Degen blir ganska lös då den innehåller mycket vatten men den ska ändå få en viss spänst. Blir den inte spänstig får man tillsätta lite mjöl till så att den blir det.

Smörj sedan in en plstlåda med lock med rapsolja och lägg degen i lådan och sätt på locket. Sedan ska degen få jäsa till dubbel storlek vilket tar ca 3-5 timmar. Men under den tiden ska degen vändas. Första gången efter en timme och sen var 30 min. Vänd degen genom att blöta händerna och vik sedan degen tre gånger.

Här är min deg precis innan den har fått börja jäsa ordentligt.

Sen är det dags att baka ut bröden, mjöla då din arbetsyta ordentligt och häll över degen på ytan. Dela den sedan i tre delar och forma bröden till runda knyten. Sen lägger du över bröden på en plåt med bakplåtpapper eller så lägger man bröden i tre jäskorgar.

Sätt på ugnen på 275grader.
Efter 30 min jäsning är bröden klara att gräddas. Sätt in plåten i mitten av ugnen och sätt in en plåt underst i ugnen med ett par isbitar på. Det får bröden en fin yta.
Precis när ni har satt in bröden ska temeraturen sänkas tll 250grader.
Efter 15min ska ugnsluckan öppnas för att ångan ska försvinna ut och sen ska temperaturen sänkas ytterliggare till 180grader.
Grädda totalt bröden i ca 30-40min innan de är klara.

Lycka till!

Här är ett halvt bröd efter gräddning. Syrligt och gott må ni tro!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0