Mata dina surdegsgrunder

Var precis ute i köket och Startade en rågsurdegsgrund och då kom jag på att jag har glömt att skriva om hur man matar sina grunder, vilket jag lovade för ett par veckor sedan.
Därför tänker jag nu skriva om det.
Mata en klar surdegsgrund gör man om man vill öka hållbarheten under tiden som man förvarar den i kylskåpet. Egentligen ska man aldrig behöva starta nya grunder i fall man nu bakar bröd regelbundet. Matning kan räcka om man har ett bra system över när man bakar och så vidare.
För att starta en matning behöver du en klar surdegsgrund som exempelvis har förvarats i kylskåpet under en tid ( Grunderna håller sig i kylskåpet i ca en vecka innan man måste mata dem)
Så här gör man:
Ta din surdegsgrund och häll ut allt utom 50g.
För att mata din rågsurdegsgrund behöver du detta:
100g(1 dl( vatten och 60g (1 dl rågmjölk)
För att mata din vetesurdegsgrund behöver du följande:
100g (1 dl) vatten och 100g (1,5 dl vetemjölk special.
Tillsätta mjölet och vattnet till den lilla mängd surdegsgrund som du sparade och ställ det på ett varmt ställe (ca 23grader) över natten. Sen på morgonen har det växt eller börjat bubbla i grunden igen, då är det klart.
Har det inte hänt något så låt den stå i ca 12 timmar till. Händer det fortfarande ingenting får man hälla ut allt förutom 50g igen och börja om.
Sedan kan man antingen baka med grunden eller förvara den i kylen igen.
Svårare än så är det inte
Lycka till


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0