Kikärtsgryta

Här kommer receptet på kikärtsgrytan som jag har lovat att ge er.
Det är ett recept som jag har fått utav Jossan som isin tur läste det på någon blogg.
Men jag ändrar alltid receptet lite, utefter det man är sugen på just när man lagar rätten.

För att tillaga grytan som räcker till 4personer behöver ni detta:
  • 2 Lökar
  • 4 Små morötter
  • 2 Paprikor
  • En burk kikärter eller ca 3 dl egenkokta kikärter
  • 2 st Creme Fraiche
  • 1-2 Banan
  • Curry
  • Salt och peppar
  • En klick Smör
Gör så här:
Börja med att skala och hacka löken, fräs sedan i smöret. Under tiden som löken fräser skalar man och skivar morötterna, hacka även paprikorna.
Efter ett par minuter ska paprikan och morötterna också ner i grytan för att fräsas med löken.
Därefter tillsätter man Creme Fraichen och kikärterna. Låt det puttra i ett par minuter. Sedan ska bananerna skivas och tillsättas precis på slutet. Bananerna ska egentligen bara blandas ner i grytan precis innan servering. Annars finns risken för att de kokar sönder.
Tillsätt sedan kryddorna efter behag och servera denna goda gryta men till exempel Ris, matvete eller varför inte Mathavre som har blivit ett standardtillbehör för mig denna sommar.
Vill man så kan man toppa grytan med lite jordnötter också.

En enkel och väldigt god vegetarisk gryta som man kan variera på många olika sätt. Låt fantasdin flöda, ta det ni har hemma.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0