Blåbärsglädje!

Hej på er!
Idag har jag hunnit med en hel del ska ni tro.
Började dagen med ett 8timmars långt arbetspass, gött!
Sen åkte jag hem, åt mellanmål(så klart) och sen satte jag mig och pluggade i två timmar. Efter det åt jag blodpudding till kvällsmat innan jag packade ner lite burkar i ryggan och slängde på mig långbyxor och en långärmad tröja. Jag gick nämligen ut på blåbärsjakt här i den norrländska skogen.
Är glad över att jag hade mycket kläder på mig för fyhundan vad mycket mygg det är här, helt sjukt! Har redan fem myggbett i nackpartier och två i pannan. Då kan jag tillägga att jag hade myggstift inkletat överallt, men så är det när man är ute i naturen, det hör till på något sätt.
Men då undrar ni säkert, hittade jag några blåbär?
Ja och det kan jag meddela att jag gjorde, inte så där jättemånga för vissa buskar hade bara vita bär på sig än så länge. Men buskarna längst ut med skogsvägen hade fått tillräckligt med sol på sig för att leverera finfina bär till mig.
Stannade ute i ca en timme och plockade, otroligt skönt att få lite frisk luft må ni tro.
Efter plockandet åkte jag direkt ner till Konsum för att handla syltsocker( måste sett otroligt rolig ut då jag var lite blå här och där i ansiktet efter att ha slagit ihjäl ett par myggor med mina blåbärskletiga händer, men det bjuder jag kunderna på konsum, alla behöver vi ett gott skratt då och då)
Lustigt det här med Konsumbesöken och för övrigt annars här i byn, fler och fler personer hälsar på mig och ler så där mot en som om man har träffats innan. Jag är fortfarande trög som inte fattar att det är kunder från gymmet som hälsar på mig. Har inte vant mig vid att vara igenkänd, även om det är lite småkul.
Idag hände det igen, ett sådant där möte.
Jag stod vid bakhyllan och letade efter mitt syltsocker då en kund kom fram och sa "hej", jag hälsade glatt men först efter ett tag så sa hon, "ja alltså jag brukar gå på dina Corepass", och jag bara, "jaha okej va roligt, tyckte väl att jag kände igen dig".
Om min hjärna bara hade kopplat lite fortare ibland ;)
Men hon var otroligt trevligt och gav mig en hel del beröm som jag genant tog emot innan jag blygt sa hejdå och önskade henne en trevlig kväll.
Det är verkligen kul att deltagare på ens pass hälsar och berömmer en så där spontant, men jag blir så ställd. Hur ska man agera för att verka mest lugn? Tips tack!
Men i alla fall, åter till blåbären. Väl hemma ställde jag mig vid spisen och kokade sylt må ni tro. 4 dl bär blev ihoprörda med 1 dl syltsocker och 2msk vatten. Sen fick det koka ihop och nu har jag en supergod enkel och norrländsk sylt i min kyl.
Samtidigt som jag har sparat ca 2 dl färska bär till frukosten imorgon.
Nu ska jag plugga lite till och knåpa ihop en nytt inlägg om groddning av baljväxter. Jag återkommer om det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0