Att grodda Baljväxter!

Som ni vet är jag och Robin stora fan av baljväxter. Vi tycker det är hur gott som helst och på sistone har jag blivit lite sugen på att göra nya saker med de där proteinrika livsmedlena som numera är ett måste i vår kost då Robin mer eller mindre helt håller sig till den vegetariska kosten nu för tiden.
Och det är bra för då får jag passa på att bli ännu bättre på att planera och komponera roliga och nyttiga måltider till oss båda så att han inte får brist på några näringsämnen( Ta det lugnt May, jag lovar att han inte kommer få proteinbrist ;) ).
Det nya som jag har testat att göra denna vecka är att grodda gröna linser. Man kan grodda de flesta baljväxter som är små. Exempel på bönor som passar är tillexempel mungbönor, adzukibönor samt linser och ärter av olika slag.
Varför groddar man baljväxter?
Jo man groddar baljväxterna för att utnyttja alla mineraler och vitaminer som de innehåller. För som jag har nämnt tidigare är baljväxter riktigt näringsbomber, men det gäller att anpassa kosten och tillaga de på rätt sätt så att man verkligen kan utnyttja näringsämnena för alla baljväxter innehåller mer eller mindre av näringhämnande ämnen som gör det svårare för kropp att absorbera mineralerna bland annat. Vilka dessa ämnen är och vad de gör går jag inte in på då det finns risk för att ni tycker det är orelevant.
Det gäller då att hämma de näringshämmande faktorernas jobb och det gör vi genom att blötlägga torkade baljväxter och sedan koka dem i nytt vatten, fermentera (sänka pH) livsmedlet eller som jag nu har gjort, grodda dem!
Groddning är ett av de mest effektiva sätten att hämma de onda ämnena, och dessutom så är det väldigt kul att få se hur det växer ut en svans från bönan/linsen/ärtan.
Men hur groddar man baljväxter?
Det första man gör är att man tar en deciliter av den produkt du vill grodda ( i mitt fall var det gröna linser) sen blötlägger du dem och låter dem ligga i vattnet under en natt.
Därefter sköljer du linserna(i mitt fall) och vänder upp och ner på burken så att allt vatten åker ut. Här kan man ha en handduk som lock och bara ett gummitband som spänner fast den, då rinner vattnet långsamt ut.
Denna sköljningsprocess upprepar du sedan 2-3ggr per dag i ca 4-5 dygn. För sedan bör du ha fått ut svansar på linserna och groddningen är nu klart.
För att få en fin grön färg på dem kan du ställa dem i fönstret ett par timmar.
De håller sig sedan i ca 4-5 om du förvarar dem i kylskåpet.
Groddar är perfekta att hälla i en sallad, lägga på mackan, eller bara äta dem som de är.
Ät dem med gott samvete, för mycket nyttigare än så här kan knappast en baljväxt bli.
Här får ni en bild på mina groddar, har bara hälften kvar här då jag har ätit de andra, så ni ser det blir rätt mycket av endast 1dl råvara.
Förlåt för de usla bilder men min kamera är urladdad och istället för att leta ut batteriladdarn använde jag webcam.
Undrar ni något över groddningen eller vill ha fler tips, kommentera gärna så skriver jag mer!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0