Adzukibönor

Medan jag tittar på VM-finalen i fotboll så kokar jag även bönor ute i köket. Att koka bönor är så enkelt för det sköter ju sig själv, och gott blir det.

Idag är det Adzukibönor som kokas. Jag tippar att det inte är alla som vet vad det är för böna i och med att jag själv inte hade någon aning om den innan jag började på Universitetet.

Men det är i alla fall en liten röd böna som går snabbt att koka, ca 20 - 30min.
Den är rik på Protein, fibrer och massor av mineraler. Speciellt rik är den på Järn så som alla andra mörka baljväxter. För det är nämligen så att ju mörkare en baljväxt är ju mer järn innehåller bönan/ärtan/linsen.  Det kan vara bra att veta om man är vegeterian och letar efter järnrika produkter, eller om man har dåliga järnvärden.

Adzukibönan kommer ursprungligen från Kina som fortfarande står för den största delen av produktionen.
Bönan passar bra att ha i kryddstarka grytor och går även bra att blanda ner i sallader eller i riset för att få ett mer mättande och fiberrikt ris.


Adzukibönan går även väldigt bra att grodda om man vill. Groddar man dem tar man tillvara ännu mer av halten vitaminer ochmineraler som finns i bönorna då hämmande faktorer förstörs under groddning. Men detta kommer jag förklara mer i ett annat inlägg en annan dag.

Nu tror jag att mina bönor är klara.
Här hittar ni mer information om bönan. Och här är ett recept som jag vet är jättegott då vi tillagade det i skolan för ett par månader sedan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0