Mjuk pepparkaka

Bakade för ett par timmar sen en smarrig mjukpepparkaka.
Den är superenkel att göra och väldigt god dessutom. Därför tänkte jag nu dela mig med av receptet till er.

Ni behöver:
  • 100g Smör
  • 2 Ägg
  • 2 dl Socker
  • 1½ dl Gräddfil
  • 3 dl Vetemjöl
  • 1 tsk Bikarbonat el 2 tsk bakpulver(men jag tycker resultatet blir bättre med bikarbonat)
  • 1½ tsk Ingefära
  • 1½ tsk Nejlikor
  • 2 tsk Kanel
Gör så här:

  1. Sätt på ugnen: 175grader ( även om man använder sig av varmluft.)
  2. Smörj in och bröda om ni vill en avlång form
  3. Smält smöret och låt det svalna.
  4. Vispa äggen och sockret pösigt.
  5. Tillsätta gräddfilen och det smälta smöret.
  6. Blanda alla torra ingridienserna i en enskild bunke innan du sen häller ner med i den andra bunken.
  7. Häll smeten i formen och grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 45 min.
Resultatet blir en jättegod och julig kaka samtidigt som en härlig doft spreider sig i sitt hem. Just nu luktar vår lägenhet julkryddor och god kaka vilket är hemtrevligt.

Här kommer lite bilder på mitt kakbak.




Lycka till med bakandet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0