Gårdagens middag

Denna dag inledes med en timmes bodybalance och efter det har tiden bara runnit iväg. Varit i stan samt varit hemma och pluggar är det jag har gjort än så länge.
Just nu sitter jag och ser på herrarnas skidskytte och medan jag gör det tänkte jag berätta och tipsa om vår midddag som vi åt igår.

Jag hade sedan tidigare bestämt att jag ville göra lite linssoppa och för att lyxa till det lite på vardagen så gjorde jag grova scones till. Det blev en riktigt lyckad måltid som var enkelt, gick snabbt att göra samt gott som sagt.

Jag började med att göra sconesen så att de kunde va i ugnen under tiden jag gjorde soppan. Grundreceptet hämtade jag HÄR men jag skippade kummin samt rågkrosset, istället så hällde jag i lite vanligt vetemjöl och sen tillsatte jag även lite pumpafrön och linfrön utöver de solrosfröna man skulle ha.


Här väntar mina scones på att gräddas.

När de skickades in i ugnen började jag göra linssoppan.

Följande behöver man:
  • 1,5 dl Torkade röda linser
  • 1 stor morot
  • 2st paprikor
  • 1 gul lök
  • 1 vitlöksklyfta
  • 1 buljongtärning av valfri smak.
  • 1 liter vatten
  • Ca 1 dl chilisås
  • Salt, peppar, chilipulver
Det som är fördelen med denna soppan är att man kan slänga in lite vad man vill, jag har som sagt inget recept till detta utan det är bara som jag har komponerat ihop själv. Men så här gjorde jag.

Koka först linserna, hacka och fräs löken. Hacka sedan moroten och paprikorna och fräs dem med löken. Häll på vattnet, i med buljongtärningen, pressa i vitlöken. Sedan kan man hälla i önskad mängd chilisås och på med kryddorna.
När linserna är färdigkokade kan man hälla i dem i soppan och låta den färdigkomponerade soppan koka ihop ett par minuterna så att jag morötterna blir mjuka.
Sen är soppan klar, ungefär samtidigt som bröden om man har lite tur.


I min soppa klickade jag i lite Creme Fraiche.


Så här såg min måltid ut, soppa med nybakade scones och ett glas mjölk till det, Supergott!


Lycka till

Kommentarer
Postat av: jossan

åh linssoppa är svingott! dock verkar jag intet tåla de röda linserna. min mage har inte vart så förtjust i dem. synd! för det e så gott!

2010-01-14 @ 18:20:45
URL: http://jomy.blogg.se/
Postat av: Mia

Heeej!

Soppan låter o ser mumsig ut! Detta ska testas! Kram kram från Mia

2010-01-14 @ 22:00:56
URL: http://mariiiia.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0