Storkok!

Just nu pågår det storkok på Sandviksvägen må ni tro.
Jag håller på att koka både sojabönor och kikärter. Vi har nämligen köpa torkade baljväxter pga det billiga priset. Det som man måste göra när man köper de torkade produkterna är att man måste blötlägga dem 8timmar innan användning och efter det ska man koka dem i 1-2tim innan de är klara för användning.

För att slippa alla dessa moment varje gång vi ska använda kikärter och sojabönor har jag blötlagt en hel förpackning kikärter och väldigt mycket bönor. Nu håller jag alltså på att koka dem, kommer ju ta ett par timmar i och med att vi har väldigt mycket.
Efter att jag har kokat dem ska jag frysa ner dem i lagom mängder, på så sätt har man alltid klara kikärter i frysen. Smart!

Det finns nog inget billigare att äta som student när man gör så här, och nyttigt är det också! Baljväxter är som ni säkert vet ett väldigt bra kalternativ till kött.
Många är säkert osäkra på om man får i sig tillräckligt med protein men det kan jag nästan lova er att ni får  om ni äter baljväxter i stället för kött. För de allra flesta svenskar överkonsumerar ändå protein, till ingen nytta då allt protein som vi inte behöver åker ut ur kroppen igen.

För att få i er alla essentiella amimosyror kan ni tänka på att kombinera ceralier ( bröd, pasta, mjöl osv.) med baljväxter. Då får ni garanterar i er allt nödvändigt i proteinväg, då de kompletterar varandra.

Lycka till.



Soja bönor och kikärter som ska kokas under kvällen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0