Vegetarisk lasange

Här kommer receptet på en vegetarisk lasange jag och Robin brukar göra. Gjorde det igår och det blev sååå gott! Lasangen liknar "vanlig" lasange väldigt mycket och är därför passande att servera om man har både vegetarianer och icke vegetarianer som middagsgäster.

För en stor gratäng behöver ni:

  • Ca 9 stycken lasangeplattor
  • 300 g Vegetarisk färs ( vi föredrar Sojafärs framför Qourn då det inte är någon höjdare ur miljösynpunkt, samt att det är dyrare)
  • 200 g Hackad spenat
  • 2-3 gula lökar
  • 1 burk (500g) krossade tomater
  • 1 st vitlöksklyfta
  • 7 dl Mjölk
  • 3 dl riven ost
  • 4 msk Vetemjöl
  • 2 msk Smör + en klick till stekning av färsen
  • Salt och peppar.
  • Ev. färska kryddor
Gör så här:
Hacka löken och fräs den i en stekpanna tillsammans med smöret. Häll sedan i färsen och pressa ner vitlöksklyften. Då färsen är upptinad och har fått en liten stekyta så är det dags att hälla i de krossade tomaterna samt tillsätta eventuella örtkryddor. Färsk basilika kan t.ex vara väldigt gott.
Låt sedan det koka ihop under några minuter.

Under tiden ska man börja att göra ostsåsen. Den gör man genom att blanda mjölet med en del av mjölken. När det är blandat klickar man i 2 msk smör och låter det bli som en redning. Sen tillsätter man resten av möjlken och låter det koka upp. Koka sedan såsen i minst 5 minuter( efter 5 min har vetemjölssmaken försvunnit), tillsätt sedan 2 dl ost och låt den smälta.

Sen är det bara att lägga ihop lasangen. Börja med att lägga lasangeplattor i botten, häll sedan på hälften av färsen och bre sedan på hälften av spenaten. Sedan gör ni ett varv likdant innan ni tillslut lägger lasangeplattor på toppen. Häll sedan över ostsåsen och låt den rinna in mellan plattorna.
En del föredrar av varva såsen på samma sätt så som färsen och spenaten men jag föredrar att hälla på allt sist.
Sist strör ni över 1 dl riven ost på toppen.

Lasangen ska sedan in mitt i ugnen på 200 grader i 30 min.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Åh mums jag ÄLSKAR lasagne och det är ännu bättre om den är vegetarisk. Ska prova denna! :)

2010-08-02 @ 13:43:18
URL: http://johanna.livskick.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0