Studiemotivation!?

Snart börjar skolan för många och visst känns det spännande? För en del är det säkert första terminen på ett universitet eller högskolan och då är det så klart extra pirrigt.
Själv ska jag hoppa på min tredje universitetstermin och är redan nu väldigt peppad till att få sätta igång med allt vad instudering och föreläsningar heter.

Men även om man är förväntansfull och positiv till att få börja skolan igen kan motivationen snabbt försvinna och instuderingen blir mcket  tyngre än vad man hoppats på.
Vad gör man då? Hur kommer man tillbaka till sin alärta sida?

Jag ska ge er lite tips som fungerar bra för mig. Men som sagt, försök hitta ert sätt att plugga på och gör det som just ni lär er bäst på.

För mig är planering ett nyckelord. De kurser som har gett mig mest är de kurser där jag har planerat min studietid bäst.
Planera vecka för vecka, dag för dag. Vad ska hinnas med i veckan, när vill jag göra det och sätt upp exakta tider på när du ska studera och vad du ska studera. Jag skriver ofta upp det i min kalender. Har jag en instuderingsdag planeras den mycket väl må ni tro. Om jag inte väljer att ha en ledig dag då jag gör något helt annat, som att baka och motionera lite extra tillexempel, för lediga dagar är ett måste för att hålla motivationen uppe vill jag lova.

Tänkte nu beskriva hur jag oftast lägger upp en instuderingsdag när jag är ensam hemma.
Jag går först och främst upp precis i samma tid som vanligt, vid sju ungefär. Sedan klär jag mig och äter frukost precis som om det vore skola, detta gör jag för att komma in i skolkänslan, min kropp väcks till liv och den förstår att det är allvar på gång.
Efter frukosten plockar jag undan allt jag har på köksbordet där jag brukar pluggga, sen lägger jag fram alla mina böcker och andra papper.
Sen det första jag gör är att jag skriver upp på en lapp allt jag vill få gjort under dagen ( här gäller det att ha realistiskt höga mål) sen bestämmer jag i vilken ordning jag ska göra det i.
När jag väl har gjort det så börjar själva plugget.

Plugga brukar jag göra i ca 40min i sträck, sedan är det en paus på 5-10min som gäller. Och på den pausen är det viktigt för mig att göra något helt annat och helst röra på mig lite. därför brukar jag spara alla sysslor så som att diska och bädda sängen. För det är perfekt att göra i en paus, att diska tar max tio minuter men efter den pausen är jag på gång igen.

Sen pågår det så fram till lunch då jag brukar ta en längre paus, här bloggar jag ofta bland annat.

Eftermiddagen ser likadan ut som på förmiddagen.

Blir ni som jag alltid småsugna på något att äta när ni pluggar kan det vara bra att även planera matintaget lite smått. Själv brukar jag tänka, att efter att jag har gjort detta uppgifter kan jag koka kaffe eller i pausen ska jag ta en morot och så vidare. Se till att matpauserna blir som belöning. Jag måste i alla fall göra så för att inte proppa i mig mat hela tiden.

Många tycker det är lättare att plugga i skolmijlön så som i något grupprum eller i biblitoteket, och det kan vara ett bra alternativ.
På många sätt är det skönt enligt mig. För man kan inte göra så mycket annat än att plugga när man är i skolan, nackdelen är dock att man inte lika lätt får de där välförtjänta pauserna då man inte har något att göra förutom att studera.
Är du inte hemma under din instuderingstid kan det vara bra att planera in många mellanmål och ha dem med sig hemifrån, annars kan det bli väldigt dyrt och onyttigt i längden.

Sen har vi nästa problem/tillgång, nämligen musik.
Ska man lyssna på musik när man pluggar och vad så fall?
Detta är ju väldigt olika hur man väljer att göra.
Jag gör väldigt olika, men när jag är  i skolan så lyssnar jag aldrig på musik, då behövs det inte för där är det lätt för mig att koncentrera mig utan några andra ljud.
Men när jag är hemma är situationen lite annorlunda. Läser jag i kurslitteratur under en längre tid föredrar jag antingen tystnad eller någon väldigt lugn bakgrundsmusik.
Gör jag någon övning, skriver på något så har jag ofta hög igenkännande musik på som jag gärna kan sjunga med i , då känner jag mig kreativ och får positiva tanker.
Repeterar jag inför tentor eller försöker förstå en föreläsning eller något annat komplicerat så väljer jag ofta att ha lugn musik som jag inte blir stressad av.
Men som sagt alla är ju olika här.

Man får helt enkelt hitta det som passar en själv bäst.
Och kom ihåg, för att lyckas med studierna så tror jag att planering är viktigt för alla. Ge studierna mycket tid, planera mycket tid åt dem. Då lär man sig mest och ger man det mycket tid så kommer man ihåg det bättre, eller har jag fel?

Som sagt, att plugga är kul. Studievärlden är verkligen full av möjligheter.
Hoppas ni är lika sugna som jag på att börja plugga igen!

Jag fullkomligt längtar tills oktober kommer och då det blir lite  mörkare. Då kommer jag få traska på universitetsområdet bland alla höstlöv igen, och få sitta i en tjock kofta och mysa på en föreläsning samtidigt som jag kommer lära mig massor av nya saker, hur bra är inte det? Superbra om ni frågar mig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0