Skön kväll

Ikväll har nog varit den skönaste kvällen på länge.
Vi var sju tjejer från klassen som träffades i stan klockan sex. Sedan gick vi direkt till Lottas pub för att käka.
Det var riktigt trevlig och fastän pizzan som mer än häflten av oss ville ha var slut så blev det god mat.
För min del blev det hela två rätter, det är klart man ska fira med efterrätt så här efter tentan ;)

Nu jag kom hem vid halv tio så var jag snabb med att slänga ihop en liten surdeg. Ska nämligen baka ett finländskt surdegsbröd inför vår redovisning på Matkulturen som äger rum på torsdag. Kommer bli gott förhoppningsvis.
Sen raskade jag snabbt vidare till nästa syssla, nämligen att sortera tvätt. För imorgon har vi tvättid och jag vet inte riktgit hur vi har lyckats att skrapa ihop så mycket smutsiga kläder, lakan handdukar och dukar. Men men, blir ju skönt sen när allt är tvättat, och vikt.

Imorgon har jag en dag som heter duga kan jag säga er.
Allt det här ska jag hinna med:
  • Tvättid 6-10
  • Skriva råvarukorgsanalysen sen i torsdags
  • Vara på gymmet mellan halv tio tio någon gång. Väl där ska jag fotas och så till hemsidan
  • Sticka till skolan och plugga med de som har omtenta i Kemi på lördag. Tänkte passa på att repetera min kemi i höstas nu när det är lite lugnt på skolfronten i en vecka.
  • Cibusmöte(vår studentförening) 12-13
  • Plugga med kemi
  • Något möte om Kårer klockan tre, eller om det var halv tre?
  • Åka hem till Jossan för att äta våfflor och ha det bra.
  • Tillbaka till Holmsund och leda steppen klockan 20
Sen ska jag även hinna öva inför en redovisning som vi har på onsdag,  det kanske man hinner på bussen mån tro, smart Lotta!

Här bjuder jag på två bilder från gårdagens plugg innan jag lägger mig.
God natt!


Här pluggar jag på kemiska reaktioner som sker vid matlagning. Ni vet vi ska kunna förklara varför äpplet blir brunt när du skär  i det, varför brödet får en skorpa när det gräddas och varför kan broccolin ändra färg vid kokning.
Det är några exempel på vad vi ska kunna förklara med hjälp av kemiska reaktioner. Vid sådana här tillfällen kommer nörden inom mig fram.


Här är reaktionen över varför köttet får en stekyta och varför brödet blir brunt i ugnen. Den så kallade maillardreaktionen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0