Surströmmingsskiva igår!

Lördag idag och det ser ut att vara en härligt lördag om man tittar ut geno köksfönstret.
Ännu en dag med frost på marken när man vaknade och nollgradigt, det är fint det.

Nu ska jag berätta om gårdagen för er.
Det var som sagt surströmmingsskiva hemma hos gotlänningen Zandra. Vi gjorde detta mest för att testa på den norrländska kulturen helt enkelt.
Zandra hade fixat en massa mat och andra hade fixat snaps så på den fronten var allt räddat. Jag kom till Zandra tidigare som sagt och hjälpte till med förberedelser, sådant är jättekul om ni frågar mig. Som belöning för att vi fixade en del åt vi upp alla kanter på den goda morotskakan som var till efterrätten, jättegoda!

Men i alla fall, klockan sju började kalaset och då dukades det fram följande:
Tunnbröd både hårt och mjuk så klart.
Massor av mandelpotatis( blev typ 2/3 )
Hackade tomater
Hackad Rödlök
Dill
Creme Frachie
snaps
Och så klar SURSTÖMMING.

Surströmmingen hade vi öppnat i skogen innan där ute för att inte få in all lukt, även om det luktade inomhus med :P Fast det var ju inte allt mycket.

Sen började vi att göra våra fina klämmor med alla tillbehör i.
Ni kanske undrar nu vad en skåning som mig tyckte om dettA? och jo jag tycker att det var helt ok, det var ju inte jättegott men absolut inte äckligt heller. Fast jag förstår faktiskt inte vikten av det riktigt.
Men nu har vi gjorde det i alla fall och det var kul.

Resten av kvällen spenderas genom att leka charader och andra lekar.
Det var en mycket trevlig kväll med många från klassen.
Erika från vår klass var med och det var tur för hon är expert på surströmming så hon lärde oss hur vi skulle göra. Inte förstår jag hur hon kan älska det dock, men alla har vi olika smak.


Ett fulldukat bord och lite av folket

GottGott!

Idag blir det till att plugga lite, har fått en del gjort nu på förmiddagen och sen nu ska Myte hjälpa med mig en ny design till bloggen.

Kommentarer
Postat av: Erika - Bloggar om min vardag & intressen

Sv: Alla har vi våra favoriter!

2009-10-03 @ 13:15:13
URL: http://erikabjorck.blogg.se/
Postat av: JOHANNA

SV: hehe... ja jag älskar dom! =)



Uuew.. surströmming e inte min grej! =/

2009-10-03 @ 13:23:37
URL: http://yohannanorrman.blogg.se/
Postat av: JOHANNA

SV: haha... jaa jag förstår vad du menar... har massa släktingar där uppe och så fort vi kommer ska dom bjuda på det! Blää....

2009-10-03 @ 13:28:51
URL: http://yohannanorrman.blogg.se/
Postat av: olivia

Ah okej, jag tror jag ska ta den ;)

2009-10-03 @ 14:48:12
URL: http://oliviasplacee.blogg.se/
Postat av: maja.

skulle du vilja svara på frågan om vad jag ska göra med mitt hår? klippa kort eller skaffa lugg?

2009-10-03 @ 16:11:16
URL: http://maajis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0