Palt till lunch

Som ni vet försöker jag göra mig bekväm med alla de norrländska tradiotionerna. Första steget var att vi var på surströmmingsskiva hemma hos Zandra.
I dag tog jag nästa stora steg in i den Norrländsk kulturen då jag åt Palt till lunch med tjejerna från klassen.

Det finns nämligen ett ställe i stan som endast serverar Palt och har öppet varje dag under lunchtimmarna.
Sanna och Josefin i vår klass såg det för någon vecka sedan och idag kom det äntligen ett tillfälle då alla kunde och hade tid att gå och äta där.

En del av oss tyckte det var helt ok och att det tom smakade gott ( jag var en av dem) och en del tyckte inte alls om det.

Jag tror inte att sådan här Palt existerar i Skåne eller har jag helt fel då? Jag vet att det finns blodpalt men inte poatis och mjölpalt?
Det jag åt idag var i alla fall palt som var gjorde på olika sorters mjöl och sen en fläskfyllning inuti. Det vanliga är dock att man gör degen på rå potatis. Låter kanske äckligt men det tyckte jag inte att det var, kanske inte heller det godaste jag har ätit men det fick helt klart godkänt.

Stället vi åt på var ett i ett typiskt Norrländskt hus, gammeldags och riktigt mysigt.
Det är kul att ett ställe som endast serverar olika sorters palt går runt, det förvånade mig men som sagt det är ju helt klart speciellt!

Här kommer lite bildbevis

Min Måltid
Jag valde att ta den stekta versionen av palten. Till fick man ta lingonsylt och en klick smör som man lät smälta på, och mjölk var  tydligen den givna drycken.

Zandra valde den kokta varianten. Hon var den som gillade palten mest av alla tror jag, för hon åt tre stora palter, vilket är MYCKET mat!


Helt gänget är redo att hugga in.





Kommentarer
Postat av: Tobias

Vi får väl se, vi får kämpa på nu in i det sista :D lycka till!

2009-11-03 @ 18:35:39
URL: http://grymtroligperson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0