kostvetenskap A

Det är inte alltid så enkelt att förklara för er vad jag egentligen ska läsa nu i höst. Därför ska jag göra det enkelt för mig genom att nu skriva en kort redogörelse över hur kursen jag ska läsa kommer att se ut.

Jag ska läsa Kostvetenskap A som är en grundläggande kurs för oss som vill arbeta med något inom kostområdet.
Kursen är på 30högskolepoäng, alltså är det en helfartskurs som är under en termin.

Kursen är uppdelad i fem olika moment och de ska jag nu förklara för er.
Detta är momentens rubriker:

1. kostvetenskap- en introduktion
2.Livsmedelkemi
3.Fysiologi och metabolism
4.Näringslära
5.Livsmedelsmikrobiologi

För att man nu ska förstå vad detta är så ska jag förklara det för er.

kostvetenskap -in introduktion:
Ett moment på 1.5hp
här ska vi prata om hur våra tidigare skolupplevelser eller arbetslivserfarenheter har påverkat oss och vad som nu förväntas av oss och lärarna på universitet och så vidare. Ska även beröra en upplysning och yrkesgrupper och myndigheter inom livsmedelsbranshen.

Livsmedelskemi:
Ett moment på 10.5hp
Här ska vi jobba med kemin som berör våra livsmedel, vi ska lära oss hur allt är uppbyggt och hur kemin kan påverka matlagning och andra processer som kan ske med maten.

Här stod det att man skulle repetera sin tidigare kemi om man kände sig osäker, så det ska jag göra bara i fall att. Jag hoppas att jag tycker Kemin här är lika kul som i Natur B kursen.
Jag tror tilloch med att den kan vara roligare för nu kommer det att beröra livsmedel vilket är lite mer konkret för mig.

Fysologi och metabolism:
Ett moment på 7.5hp
Här lär vi oss de grundläggande kunskaperna om hur vår kropp påverkas av olika matvanor och vad vi behöver i oss med mera. Vi lär oss varför man ska äta på olika sätt med mera.

Näringslära:
Ett moment på 7.5hp
Nu ska vi äntligen få lära oss allt om energi- och näringsvärden. Vi ska lära oss vad mat innehåller och vad kroppen behöver och hur mycket den behöver av allt. Vi ska även prata om mineraler och vitaminer och sådant spännande.

Detta moment är nog det jag längtar mest efter, det kommer bli kul att se hur det är att läsa näringslära på högskolenivå jämfört med våra timmar på gymnasiet där allt kändes enkelt och självklart.

Livsmedelsmikrobiologi
Ett moment på 3hp
Här ska vi få lära oss hur microorganismerna i ett livsmedel kan påvera det. vi kommer lära oss varför sake möglar och hur man ska undvika detta. Vi ska även lära oss vad som påverkar microorganismerna utveckling och varför livsmedel utvecklas på olika sätt.

Detta är också ett moment jag ser fram emot. Tänk att få lära sig så mycket mer om de små bakterierna som finns i alla vår mat och hur de påverkar allt? Det är jättespännande tycker jag.

Ja det var lite kort om de olika momenten.
Sedan finns det olika arbetssätt som vi kommer att jobba oss fram igenom.

Vi kommer ha:
Föreläsningar
Seminarier
Labrationer
Grupparbeten

Åhh jag längtar redan tills jag blir upproad på uppropet så att allt kan sätta igång här och nu!
Jag ångrar mig verkligen inte att jag pluggar nu direkt efter gymnasiet, hoppas jag tycker likadant efter en termin i skolbänken igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0